منوی دسته بندی

خدمات مراکز توانبخشی

خدمات مراکز توانبخشی

در خدمات مراکز توانبخشی برنامه‌ها بسیار وابسته به بیماری و مشکل و فرد مراجعه کننده می‌باشد و در نتیجه برنامه‌های درمانی توانبخشی از فردی به فرد دیگر ممکن است بسیار متفاوت باشد.

درمان‌های توانبخشی هم برای بیماران بستری در بیمارستان و هم بیماران مرخص شده چه در کلینیک و چه در منزل اجرا می‌گردد.

توانبخشی چیست؟

سوالی که معمولاْ پرسیده می‌شود این است که توانبخشی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که توانبخشی شاخه‌ای از پزشکی است که به افرادی که دچار مشکلات و بیماری‌ها و دردهای مختلف شده‌اند کمک می‌کند.

تا سلامتی بهینه و بهترین عملکرد ممکن و توانایی‌های از دست رفته را بدست آورده و برخی از مشکلات و دردها و … حین درمان‌های مختلف توانبخشی برطرف می‌گردد.

در بسیاری از فرآیندهای توانبخشی آسیب و مشکل و بیماری کامل درمان نمی‌گردد و هدف از توانبخشی الزاما درمان کامل نمی‌باشد.

روش‌های موجود در توانبخشی هم ممکن است باعث درمان کامل فرد گردد و هم در صورتی که امکان درمان کامل یا برطرف کردن عوارض بیماری یا مشکل وجود نداشت فرآیند کمک‌رسان توانبخشی می‌تواند بالاترین سطح کیفیت زندگی، عملکرد فردی و عضلانی و مفصلی و روحی – روانی و ذهنی را ایجاد کند.

گروه درمانی توانبخشی متشکل از پزشکان مخنتلف، فیزیوتراپیست، کاردرمان، گفتاردرمان، ارتوپد فنی، روانشناس و مددکار و … می‌باشد.

برنامه توانبخشی تا چه اندازه به بیمار کمک می‌کند؟. خدمات مراکز توانبخشی: برنامه‌ای توانبخشی و پیش‌بینی چگونه نتیجه‌گیری آن به موضوعات زیر بستگی دارد: بیماری زمینه‌ای و پایه و پیشگیری از مشکلات ثانویه

توانبخشی معلولیت و ناتوانی فرد و بهبود دادن عملکرد فرد

استفاده از وسایل کمکی مورد نیاز فرد و اصلاح محیط پیرامونی فرد طبق نیازهای فرد و تطابق با ناتوانی او آموزش به بیمار و خانواده بیمار و کمک به آنها در تطابق یافتن با تغییرات زندگی پس از آسیب و بیماری

ماهیت و شدت بیماری یا آسیب در رسیدن به نتیجه توانبخشی تاثیر بسزایی دارد

نوع و شدت هر گونه نقص و معلولیت پس از آسیب و بیماری در نتیجه درمان توانبخشی نقش دارد

زمینه کلی سلامتی فرد قبل از آسیب یا بیماری در نتیجه توانبخشی پس از آسیب یا بیماری تاثیر دارد

حمایت خانواده و دوستان و اطرافیان

بیشتر بدانید :  هزینه نگه داری بیماران روانی

مراکز توانبخشی به چه مراکزی گفته می شود؟

توانبخشی در لغت به معنای بازتوانی است اما مفهوم علمی آن را می توان به این صورت بیان کرد:

“برگرداندن توانایی های یک فرد به نحوی که بتواند به استقلال برسد و یا با وجود ناتوانی تطابقاتی را انجام دهد که حداکثر استقلال در کارهای روزمره را داشته باشد”.

در توانبخشی از هیچ داروی شیمیایی استفاده نمی شود و در واقع توانبخشی درمان غیر دارویی است و تنها روش های فیزیکی، دستی، مشاوره ای و آموزشی مختلف به کار گرفته می شوند.

از همین رو ممکن است بهبودی با سرعت کمتری حاصل شود. در مراکز توانبخشی روش های درمانی مختلفی استفاده می شود که بسته به شرایط سنی مراجعین و نوع مشکل آن ها متفاوت است.

 انواع خدمات مراکز توانبخشی

برای ارتباط با مدیریت داخلی مرکز و بررسی شرایط بیمار خود و پاسخ به سوالات تخصصی خود میتوانید با شماره 09305553183 در تماس باشید

برای چه مشکلات و مسائلی می توان به مراکز توانبخشی مراجعه نمود؟

مشکلاتی که برای درمان آن ها می توان به مراکز توانبخشی مراجعه نمود ممکن است ریشه روانی (برای مثال مشکلات شناختی یا روانشناختی) یا فیزیکی (برای مثال اختلالات جسمی) داشته باشند. اگر بخواهیم به صورت جزئی برخی از مشکلات را بیان کنیم، می توانیم به لیست زیر اشاره نماییم.

1.اختلالات گفتاری مثل نقص در صحبت کردن 2.ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران 3.اختلالات جسمی – حرکتی مثل تاخیر حرکتی تکاملی و فلج مغزی 4.مشکلات شناختی مثل اختلالات حافظه، توجه و تمرکز 5.ضعف تصمیم گیری و اعتماد به نفس 6.بطور کلی بیماری های اعصاب و روان، بیماری های مغز و اعصاب و بیماری های ارتوپدی طیف وسیعی از اختلالاتی را تشکیل می دهند که نیاز به مداخلات توانبخشی دارند. 7.این موارد تنها بخش کوچک و متداولی از چندین مشکلی است که به دست توانبخشان قابل بهبود است و برای آشنایی بیشتر شما با دلایل مراجعه به این مراکز بیان شد.

یک مرکز توانبخشی خوب چگونه به مراجعین کمک می کند؟

روش هایی که در مرکز توانبخشی به کار گرفته می شوند بسیار کاربردی است که متناسب با شرایط هر فرد، آغاز می گردد. قبل از انتخاب روش درمانی مناسب لازم است که توانبخش اطلاعاتی کلی در مورد مراجعین خود به دست آورند.

در این راستا لازم است که در مورد مهارت های حرکتی، پردازشی، اجتماعی و … هر شخص اطلاعات لازم را کسب نمایند.

به این منظور توانبخش می تواند از خود فرد یا همراهانش سوالاتی بپرسد، یا شرایطی را فراهم کند که بتواند توانایی فرد را در انجام کارهای روزمره و برقراری ارتباط با محیط مشاهده کند و یا با استفاده از تست ها و ابزارهای مختلف عملکرد فرد را بسنجد.

اقدام دیگری که توسط توانبخش ها انجام می شود، اطلاع از میزان مهارت های شناختی افراد است که با استفاده از آزمون های شناختی و یا مشاهده عملکرد فرد انجام می گیرد.

همچنین برای اطمینان از میزان سلامت اندام های بدن نیز از فعالیت های جسمی و فیزیکی استفاده می گردد.

 خدمات توانبخشی

اقدامات مراکز توانبخشی

درخدمات مراکز توانبخشی برای رسیدن به نتیجه ای مطلوب پس از درمان مراجعین لازم است برخی اقدامات توسط مراکز توانبخشی به کار گرفته شود که هر یک در شرایط مخصوص به خود کاربرد دارد. این روش ها و رشته ها عبارتند از:

گفتاردرمانی

کاردرمانی

بازی درمانی

بینایی سنجی

شنوایی شناسی

فیزیوتراپی

مشاوره و روانشناسی

مددکاری اجتماعی

مدیریت توانبخشی

گفتاردرمانی همانطور که از نامش پیداست به بررسی و درمان اختلالات گفتار و زبان و بلع پرداخته و مشکلات این حیطه ها را برطرف می کند. از همین رو برای تشخیص ریشه مشکلات فوق و رفع آن ها می توانید به مراکز گفتار درمانی مراجعه نمایید.

 

کاردرمانی مراکز توانبخشی

خدمات مراکز توانبخشی: کاردرمانی یکی از رشته های علوم توانبخشی است و شامل استفاده از مجموعه ای از فعالیت های درمانی است که با هدف بهبود اختلالات روانی، عملکردی، حرکتی، یادگیری و رشدی انجام می شود که منجر به استقلال و حفظ سلامت افراد می گردد. از جمله اهداف و فعالیت های درمانی که در طی مداخلات کاردرمانی انجام می گیرد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تقویت مهارت های درکی، حرکتی و عملکرد یکپارچگی حسی آموزش و تسهیل مهارت های روزمره زندگی مثل مهارت های مراقبت از خود، شغل، آموزش، بازی و … به کارگیری ابزار و وسایل کاربردی برای تسهیل عملکرد در کارهای روزمره زندگی به همراه آموزش چگونگی استفاده از آن ها برای مثال اسپلینت، ویلچر ، واکر، وسایل آشپزخانه تطابق یافته و …

تسهیل بازی و توانایی سپری کردن اوقات فراغت انجام تمرینات فیزیکی برای ارزیابی دامنه حرکتی و قدرت عضلانی و تقویت آن در صورت نیاز تقویت عملکرد دست در کودکان و بزرگسالان تقویت مهارت های شناختی به منظور تسهیل عملکرد در فعالیت های روزمره زندگی بهبود وضعیت حرکت اندام های مختلف بدن که در اثر حوادث فیزیکی و روانی مختلف، فشارهای عصبی، اختلالات مادرزادی و … دچار مشکل شده اند.

بیشتر بدانید : افسردگی و اعصاب و روان

انواع کادر درمان

کاردرمانی خود به دو نوع کاردرمانی ذهنی و جسمی تقسیم می شود. کاردرمانی ذهنی برای تسهیل یادگیری و ارتقا مهارت های شناختی و ذهنی و کاردرمانی جسمی برای تقویت جنبه های فیزیکی بدن مثل قدرت عضلانی، دامنه حرکتی، راه رفتن، عملکرد دست و … توصیه می گردد.

توانبخشی و اهداف درمانی آن چیست؟

خدمات مراکز توانبخشی مجموعه‌ای از مداخلات درمانی می‌باشد که برای بهینه کردن عملکرد فرد آسیب دیده یا بیمار و کاهش دادن ناتوانی فردی که مشکلی در سلامتی‌اش رخ داده است تعریف می‌شود.

در ادامه توضیحات تکمیلی پیرامون این که توانبخشی چیست و چه اهداف و برنامه‌هایی دارد را بررسی می‌کنیم.

در یک مرکز توانبخشی چه خدماتی ارائه می شود؟

توانبخشی یا بازتوانی شاخه ای از علوم پزشکی است که به افرادی که در اثر حوادث و آسیب های فیزیکی و روانی برخی از عملکردهای خود را از دست داده اند، کمک می کند تا بتوانند مجددا توانایی های خود را بدست آورند.

اما انتخاب چنین مراکزی ممکن است کمی دشوار باشد و ندانیم که چگونه باید انتخاب کرد تا احتمال موفقیت روند درمان به بیشترین حد ممکن برسد.

از همین رو می خواهیم در ادامه به نکاتی بپردازیم که می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.
 خدمات مراکز توانبخشی

توانبخشی در لغت به معنای بازتوانی است اما مفهوم علمی آن را می توان به این صورت بیان کرد:

مراکز توانبخشی به چه مراکزی گفته می شود؟

“برگرداندن توانایی های یک فرد به نحوی که بتواند به استقلال برسد و یا با وجود ناتوانی تطابقاتی را انجام دهد که حداکثر استقلال در کارهای روزمره را داشته باشد” در توانبخشی از هیچ داروی شیمیایی استفاده نمی شود و در واقع توانبخشی درمان غیر دارویی است و تنها روش های فیزیکی، دستی، مشاوره ای و آموزشی مختلف به کار گرفته می شوند. از همین رو ممکن است بهبودی با سرعت کمتری حاصل شود. در مراکز توانبخشی روش های درمانی مختلفی استفاده می شود که بسته به شرایط سنی مراجعین و نوع مشکل آن ها متفاوت است.


بیشتر بدانید : نحوه ارتباط با بیماران اعصاب روان

خدمات توانبخشی  به افراد معلول

افرادی که به دلیل تفاوت در ظاهر، رفتار و همچنین بر اساس یک محدودیت عملکردی یا فعالیتی ناتوان هستند معلول نامیده می‌شوند و خدمات بازتوانی و توانبخشی جهت بهبود در عملکرد به ایشان ارائه می‌گردد.

خدمات توانبخشی؛ فرآیندی هدف‌دار جهت بازتوانی فرد معلول تصویر کارتونی ارتباطات با افراد معلولخدمات مراقبت‌های بهداشتی که کمک می‌کند مهارت‌ها و عملکردهای زندگی روزمره را که به دلیل بیماری، آسیب دیدگی یا ناتوانی از دست رفته و یا مختل شده‌اند را حفظ کنید، بازگردانید و بهبود ببخشید.

همچنین فرایندی است هدفدار و دارای محدودیت زمانی که هدف آن توانا ساختن یک فرد دارای اختلال برای رسیدن به یک سطح ذهنی، جسمی، اجتماعی و کارکردی مناسب است که در این راه او را برای تغییر دادن زندگی‌اش به ابزارهایی مجهز می‌سازند. توانبخشی شامل اقداماتی است که فقدان کارکرد را جبران کرده و سازگاری اجتماعی را تسهیل می‌کند.

خدمات توانبخشی در چه حوزه‌هایی ارائه می‌شود؟

خدمات توانبخشی به افراد کمک می کند تا به زندگی روزمره بازگردند و به روشی عادی یا تقریباً عادی زندگی کنند. این خدمات ممکن است شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار و زبان درمانی، شناخت درمانی و خدمات توانبخشی سلامت روان باشد.

تشخیص استعداد و توانایی های مراجعین به ویژه کودکان یکی از اقدامات مهمی است که در این مراکز انجام می شود تا شخص بتواند با قابلیت های خود آشنا شود و آن ها را در مسیر مثبتی بپروراند.

در راستای تمامی موارد فوق نباید از اهمیت همراهی و نقش خانواده ها غافل شد. از همین رو لازم است جلساتی با آن ها تشکیل داده شود تا در مورد مشکلات، نحوه درمان آن ها، کمکی که خانواده باید انجام دهد، میزان پیشرفت و مواردی از این قبیل صحبت شود.

مراقبت‌های روانی در منزل

مراقبت‌های بهداشت روان در منزل یک مفهوم جدید است که با افزایش تعداد سالمندان مبتلا به اختلالات روانی وابسته به منزل مطرح شده است. باتصویر هدیه خانم به مادر سالمند افزایش طول عمر، بروز علائمی مثل افسردگی، دمانس و دلی‌یوم نیز افزایش می‌یابد.

در سیاست جدید سازمان بهزیستی تغییری در نحوه مراقبت از بیماران روانی پدید آمده است. بر این اساس به جای بستری کردن‌های طولانی مدت بیماران در بیمارستان‌‌، در واحدهای کوچکتر نگهداری می‌شوند . بطور کوتاه مدت به این امر می‌پردازند. رویکرد جدید این است که تنها بیماران روانی که برای خود و دیگران تهدید محسوب می‌شوند بستری گردند.

این خدمات در منزل، استراتژی فراتر از حد درمان بیماران روانی است.
مراقبت روانی در منزل برای انتقال راحت از بیمارستان به خانه و جامعه و به منظور ارتقای سطح عملکرد فرد در جامعه و کاهش بار اقتصادی و هزینه‌های ملی طراحی می‌شود.

به طور کلی خانم ها روحیه حساس تر و آسیب پذیرتری دارند. آنها ممکن است بیشتر و زودتر و حتی در سنین کودکی دچار افسردگی های مزمن و گاه طولانی شوند

deldar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *